Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

Witam wszystkich.
Przedstawiam swój kolejny projekt, tym razem jest to oświetlenie pod szafkami kuchennymi.
Nie jest on zrobiony od zera, powstał na bazie wcześniejszego mojego projektu, oświetlenia schodów
który można zobaczyć tu:
http://elektronika.info.pl/2012/01/oswietlenie-schodow-zalaczane-fotokomorka/

Płytka i schemat zostały zmienione, ale można nadal znaleźć pewne podobieństwo.

Działa to tak:
wchodzimy do kuchni, wtedy czujnik PIR wykrywa osobę w pomieszczeniu, a następnie diody LED płynnie się zapalają.
Diody płynnie gasną w kilkadziesiąt sekund od momentu kiedy wyjdziemy z pomieszczenia lub przestaniemy się ruszać.
Urządzenie ma podłączony fotorezystor, dzięki czemu diody nie są zapalane w świetle dziennym.

Czyli mówiąc krócej, diody świecą jak ktoś jest w pomieszczeniu i na dworze jest ciemno.

Dodatkowo są wyprowadzone piny na przycisk, którym możemy włączyć światło w dowolnym momencie, nawet jeżeli jest jasno.
W takim wypadku diody również zgasną dopiero kiedy wyjdziemy z pomieszczenia.
U mnie akurata przycisk nie jest podłączony, ale jego obsługa jest w programie.

W roli czujki PIR zastosowałem tanią chińską lampkę ledową z biedronki, kosztowała 15 zł, taniej niż sam czujnik :)
Wystarczyło ją trochę przerobić tzn. dodać tranzystor i odłączyć diody led, świeciącą zostawiłem tylko jedną, ale dałem jej rezystor 10k żeby świeciła bardzo słabo. Nie będę opisywał przeróbki szczegółowo ponieważ do kazdej takiej lampki trzeba by podejść inaczej.
Można zastosować dowolny czujnik, który poda na pin poda stan niski, lub poprostu zewrze pin do masy za pomocą przekaźnika.

Fotorezystor

 

Lampka używana w roli czujnika ruchu

 

Płytka

Płytka dwuwarstwowa, zaprojektowana w eagle. Została wytrawiona ręcznie metodą termotransferu, czyli drukarka laserowa, laminator, wytrawiacz B327.
Przelotki zostały wywiercone wiertłem 0.5mm a następnie połączone drutem ze zwykłej skrętki ethernetowej, ma akurat 0.5mm i idealnie się do tego nadaje, nie potrzeba żadnych srebrzanek czy innych wynalazków :)

 

sterownik oświetlenia na attiny 2313 z czujnikiem ruchu

Polutowana płytka sterownika

Poniżej zamieszczam wzór płytki który można wykorzystać do termotransferu. Klikamy na rysunek i zapisujemy obrazek,
następnie drukujemy go z rozdzielczością 600dpi, drukarką laserową na papierze kredowym. Kartkę zginamy symetrycznie na pół tak żeby otwory w przelotkach do siebie pasowały, laminat wkładamy do takiej „koperty” i prasujemy.

 

Wzór płytki dla termotransferu

opis elementów

Nazwy i wartości elementów

 

Program

Program napisałem w C z użyciem kompilatora GCC. W załączniku udostępniam źródła oraz wsad do procesora (hex)
Programowy PWM działający na przerwaniu o wypełnieniu od 0 do 100. Nie będę się tu rozpisywał, program jest zbyt prosty.

 

Opis złącz

oświetlenie kuchni z czujnikiem ruchu

Opis złącz i wyprowadzeń

 

 

-Złącze diod LED-
Ma dwa piny, do jednego podłączamy plus, do drugiego minus diody. Na pin „plus” jest wyprowadzone bezpośrednio główne zasilanie płytki. Zatem można podłączyć również taśmę ledową na 12v, szczegóły w dziale „Zasilanie”

-Złącze zasilania-
Jak na rysunku, plus i minus

-Fotorezystor-
Dwa piny do których podpinamy fotorezystor, kolejność pinów nie ma znaczenia.

-Przycisk-
Podpinamy styki przycisku do ręcznego włączania światła.

-Złącze czujnika-
Ma 3 piny: masę, zasilanie +5v oraz wejście sygnałowe czujnika
- masa- wiadomo, jak to masa, musi być :)
- +5V, można zasilać czujnik, ale uwaga nie może pobierać więcej niż kilka mA, przy większym pradzie trzeba zasilanie podać z innego źródła, np bezpośrednio z pinu stabilizatora
- wejście czujnika – czujnik powinien podać na to złącze stan niski żeby Ledy się zapaliły lub poprostu zewrzeć przekaźbnikiem ten pin do masy, jak kto woli.

 

Zasilanie

Płytkę można zasilać na dwa sposoby, w zalezności od zastosowanych diod LED

przypadek 1) Diody na 12V, np taśma ledowa
Do gniazda zasilania podłączamy napięcie 12V
Wlutowujemy w płytke stabilizator 7805
Procesor jest wetedy zasilany napięciem 5V ze stabilizatora, a na diody idzie 12V

przypadek 2) Diody na 2 do 5V
Do gniazda zasilania podłączamy 5V
NIE wlutowujemy stabilizatora 7805
Łączymy kawałkiem drutu piny w pobliżu stailizatora, oznaczone żółtym prostokątem na rysunku wyżej.
W takim przypadku cały układ jest zasilany z 5V.
Diody należy podłączyć do wyjścia równolegle, każda dioda poprzez własny rezystor wyliczony na odpowiedni dla użytej diody prąd.

Wypadało by zadbać żeby zasilacz miał moc odpowiednią do naszych diod, jak będzie za słaby to
można się spodziewać chmury dymu, przepalenia bezpiecznika w zasilaczu, albo niestabilnej pracy układu.

 

Uwagi

Na schemacie jest użyty tranzystor BD139 ( max 1.5A), ale można oczywiscie użyć innego, ja użyłem BD243C (max ok. 5A )
ponieważ może przez niego płynąć większy prąd oraz jakby trochę mniej się grzeje.
Należy uważać żeby wlutować tranzystor dobrą stroną, ten mój miał piny w odwrotnej kolejności niz BD139

NIE wlutowujemy rezystora R4, służy on jako rezystor podciągający do masy, w przypadku gdyby czujnik załączał się stanem wysokim.
Trzeba by zmienić opcje w programie żeby był przydatny, w tej wersji bedzie tylko przeszkadzał.

Należy uważać żeby diody D1-D4 wlutować dobrą stroną, inaczej może się wszystko zakończyć chmurką dymu :).
W ostateczności diody można pominąć, ale grozi to uszkodzeniem tranzystora, oraz procesora gdyby się indukowały jakieś szpilki napięcia w przewodach.

Kondensator C5 można pominąć, ewentualnie zamiast 1000nF dać 100nF.

Środkowy pin złącza JP1 (czyli złącza na czujnik ) to +5V ale nie wyprowadzone bezpośrednio ze stabilizatora, idzie przez rezystor R24 który wraz z kondensatorem C6 stanowi filtr zasilania dla procesora. Dlatego ważne jest że jezeli chcemy zasilać czujnik z tego pinu to nie powinien on pobierać więcej niż kilka mA.

Żeby dostroić czułość fotorezystora wymieniamy rezystor R6, ale lepsze efekty może dać poprostu umieszczenie fotorezystora bliżej lub dalej od okna.

Procesor należy ustawić na prędkość 8MHz, wewnętrzny oscylator.
Jeżeli korzystasz z programatora usbasp oraz programu avrdude to możesz to zrobić poleceniem:
avrdude -p attiny2313 -c usbasp -U lfuse:w:0xe4:m -U hfuse:w:0xdf:m -U efuse:w:0xff:m

Lista elementów

Elementy Można dostać w Maritexie, Tme, a może nawet w zwykłym sklepie.

Diody D1-D4 to jakiekolwiek diody szybkie przełączające, w obudowie minimelf lub podobnej, na upartego można je pominąć.

Złącza JP1-JP4 to zwyczajne listwy kołkowe, tzw goldpiny, można wlutować i potem podłączać do nich wtyczki z przewodami, albo po prostu dolutować przewody bezpośrednio do padów na płytce.

Part     Value          Package
C1       47u            153CLV-0810
C2       47u            153CLV-0810
C3       100n           C0805      
C4       100n           C0805      
C5       1000n          C0805      
C6       47u            153CLV-0810
D1                      MINIMELF   
D2                      MINIMELF   
D3                      MINIMELF   
D4                      MINIMELF   
IC1                     78XXL_SMD  
JP1                     1X03       
JP2                     1X02       
JP3                     1X02       
JP4                     1X02       
PROG                    PLTD10_FAT
R1       1500           R0805      
R2       750            R0805      
R3       10k            R0805      
R4       10k            R0805      
R5       261k           R0805      
R6       130k           R0805      
R7       1k             R0805      
R10      1k             R0805      
R24      10             R0805      
T1       BD139          TO126      
U$3      ATTINY2313     SO20L      
X2                      733980-62

 

Udostępniam schemat i płytkę w formacie eagle. Jeżeli ktoś chce wykonać modyfikacje i opublikować, proszę bardzo, proszę tylko dać linka do oryginalnego projektu.

kuchnia-projekt_1.2.zip

Share

2 comments for “Oświetlenie z czujką ruchu (PIR) na attiny 2313

  1. tommot
    19 lutego 2014 at 12:21 pm

    Witam przymierzam się do wykonania powyższego sterownika, mam pytanie odnośnie czujnika PIR czy w jego roli może być zastosowany czujnik z czujki alarmowej?

  2. Tomek
    23 kwietnia 2014 at 4:38 pm

    Witam przymierzam się do wykonania tego układu tylko mam problem z ustawieniem fusebitów w bascomie mogłbym prosić o zrzut ekranu z ustawieniami.

    pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *